top of page

אדום לוהט: 5 צמחים שפורחים עכשיו באדום

חורף, הכל מלבלב בירוק, אנחנו עדיין לפני גל הפריחות של סוף החורף ותחילת האביב. כשהכל כל כך ירוק ממש מתחשק להוסיף קצת צבע לגינה, בשביל הקונטרסט. והניגוד המושלם לירוק הוא אדום כמובן. אז הנה לכם רשימה של 5 צמחים שפורחים עכשיו בגוונים של אדום:


1 - הביסקוס סיני ׳סובר׳ 


אתם אולי חושבים ״מה היביסקוס זה של פעם, זה גינון ציבורי״, אבל לא, זה לא כזה היביסקוס. מדובר על זן מצטיין עם פרח מלא שנראה כמו פרח של ורד בגוון אדום ארגמני ועם עלים ירוקים כהים, משוננים ומבריקים, הרבה יותר יפים מהעלים של זנים אחרים של היביסקוס סיני. השיח גדול מאוד ומגיע לגובה של 3 מטרים, אבל קל לגיזום ופחות נוטה לצמוח לרוחב מזנים אחרים. פורח בגלים לאורך השנה ועכשיו בתחילת החורף יש פריחה בשפע והיא בולטת במיוחד על רקע העלווה המלאה שליבלבה בסתיו. 


לפני כמה שנים ההיבסקוסים נטו להיפגע בצורה קשה בקיץ מכנימות מוצצות ובשנים הראשונות טיפלתי בהם עם חומר הדברה סיסטמי - כזה שניתן בהשקיה, נכנס לתוך חלקי הצמח ואז נמצץ ע״י הכנימה - עד שהבנתי שהחומר מגיע גם לפרחים ואז הורג דבורים וחרקים מאביקים. יתרה מזאת, יום אחד גיליתי שהצבים ניזונים מפרחי ההיבסקוס שנושרים לאדמה (סיפור ארוך, יש אצלי מלא צבים), עוד סיבה מצויינת להמנע מהדברה לא הכרחית. אז הפסקתי לטפל והפלא ופלא השיחים התגברו בעצמם והבעיה פחתה עם השנים. 



צב זולל פרח היביסקוס
צב זולל פרח היביסקוס

לדעתי בעולם השם של הזן הוא 'Mrs George Davis' אבל בארץ רק משתלה אחת מגדלת אותו למיטב ידיעתי, משתלת בא-לגן בכפר אביב שייסד אריה לרנר ז״ל, ואריה החליט ששמו בישראל יהיה היביסקוס ׳סובר׳ אז ככה זה.



2 - ננדינה תרבותית

פירות של ננדינה תרבותית
פירות של ננדינה תרבותית

הננדינה היא בקלות אחד הצמחים האהובים עליי ביותר כמתכנן גינות. היא צמח-רב שנתי מצטיין שעושה הכל: היא ניראת עדינה אבל בעצם חסונה, יש לה נוף אוורירי מיוחד למדי, יש לה לבלוב צבעוני יחודי, מבנה דקורטיבי צר וזקוף במימדים די קומפקטים - שזה מצרך נדיר עבור מתכנן גינות, יש לה פריחה לבנה עדינה, היא מצליחה בכל מקום משמש בכל מקום משמש ועד צל מלא ועכשיו בעונה זו היא נושאת פירות אדומים קישוטיים. אוקי, אז זה לא פרח אבל זה אדום וממש יפה. מה עוד אפשר לבקש מצמח?



3 - חלבלוב הדור

חלבלוב הדור
חלבלוב הדור

ייחודו של חלבלוב הדור הוא שבסתיו יחד עם הפריחה עלי החפה סביב התפרחות מאדימים ונוצר מראה בולט ומרהיב. החלבלוב הוא צמח רב-שנתי נשיר-מותנה לצל חלקי המתאים לבית ליד חלון מואר ולמרפסת אבל ניתן גם לגדלו בגינה בצמוד לקיר שיגן מרוחות קרות. המנגנון שגורם לו להאדים הוא התקצרות היום ולכן חשוב להרחיקו מתאורת לילה. בחו״ל הצמח מוכר מאוד ומזוהה עם חג המולד בגלל שילוב הצבעים האדום והירוק שמופיעים בו בעונה זו, ואלו הם גם גם צבעי החג.


4 - ביגוניה מכלוא פורחת עד

ביגוניה
ביגוניה

אומנם צמח רב-שנתי אבל משמש כעונתי. לביגוניה יש חוץ מפרחים בגוונים מאדום ועד לבן גם עלים אדומים כמעט שחורים וזה ממש ניגוד מוצלח לכל הירוק החורפי. זני המכלוא פורחים המון לאורך כל השנה ומתאימים לשתילה בצל חלקי או מלא. בעונת החורף כשהשמש נמוכה והימים קצרים ניתן להינות מהצבע של הביגוניה בעציצים ומיכלים כמעט בכל מקום. רק צריך לקחת בחשבון שהענפים בשרניים ושבירים מאוד ולא ישרדו ברד וקרה.



5 - רקפת תרבותית

רקפת תרבותית
רקפת תרבותית - גם באדום

אומנם אדום זה לא בדיוק הצבע הראשון שעולה בראש כשחושבים על רקפת אבל להבדיל מרקפת מצויה את הרקפת התרבותית אפשר למצוא במגוון רחב של גוונים, אפילו אדום בוהק. אין ספק שהרקפת היא מלכת החורף, פורחת כבר מסוף נובמבר עד האביב בשפע רב. הרקפת אוהבת קור ולא מתאימה לשמש מלאה ולכן מתאימה גם לגידול בתוך הבית ליד חלון מואר. בגינה אני אוהב לשתול רקפות בקבוצות צפופות בקרקע או במיכלים, בחצי צל והעיקר לדאוג לניקוז טוב כדי שהפקעת לא תרקב. 


הרקפת כל כך ייחודית שיש משתלות שמתמחות אך ורק בגידול רקפות. למשל משתלת דרורי בשדמה, שם צילמתי את הרקפות לכתבה, והביקור שם פשוט חוויה מטריפת חושים. 







צמח בונוס - איקסורה אדומה

איקסורה אדומה
איקסורה אדומה

עבורי זהו צמח חדש יחסית אז אני עדיין לא יכול להעיד מנסיון אישי על עמידות ותנאי גידול. המיוחד באיקסורה שזהו צמח עם פריחה אדומה גדולה ושופעת המתאים גם לצל - שזה לא משהו נפוץ במיוחד בגינון. ישנו גם זן קומפקטי, כנראה איקסורה סינית שנקראת בארץ איקסורה ננסית או איקסורה כתומה (למרות שיש גם עם פרח אדום), לא מצאתי מידע מוחלט בנושא. אעדכן כשאגלה עוד פרטים ואצבור נסיון עם שתיהן. מוזמנים להרשם לבלוג על מנת לקבל עדכונים.



איקסורה
איקסורה סינית?

זה הכל לבינתיים. 


היו בריאים, גננו ותהנו.




bottom of page