top of page

האם וכיצד ניתן לשלב עשבי בר בגינה?

בראייה של גינון מקיים אנו מעונינים לשלב את צמחי הבר בגינה ככל הניתן, ולא להאבק בהם. יחד עם זאת הגינה היא לא שטח בר אלא שטח שהאיזון הטבעי בו מופר ע״י האדם. בזכות תוספת ההשקיה צמחי הבר מתרבים וגדלים בקצב שכמוהו לא מתאפשר להם בטבע. האם כדאי לעקור אותם או דווקא לאמץ אותם? ובכן, התשובה היא גם וגם - תלוי את מי, והיכן.


אזוביון דגול. צמח בר
אזוביון דגול. צמח בר



החורף כאן ועמו נובטים עשבי הבר בגינות שלנו. בתחילת דרכי בגינון לפני יותר מ-20 שנה, כאשר הועסקתי כעוזר אצל גננים ותיקים, לימדו אותי לנקש את העשבים השוטים. כל מה שנבט מעצמו בגינה נחשב היה לצמח רע. היום אני מסתכל על הדברים אחרת. היום אני מבין שככל שיש יותר גיוון במינים השונים הגדלים בגינה כך המערכת האקולוגית עמידה יותר. לכן לפני שאני עוקר עשב בר מהגינה אני רוצה לדעת מי הוא ומה תכונותיו. אולי הוא לא מפריע לגינה שלי במיקום שבו הוא החליט לנבוט - ואז הוא יכול לעזור לכל המערכת לשגשג. ואולי הוא צמח פולש שישתלט על כל הגינה, ידחק צמחים אחרים ובסוף למרות הכוונה הטובה המגוון בגינה דווקא יקטן - וזה כאמור מחליש את המערכת האקולוגית בגינה.


זיהוי

אם כך השלב הראשון הוא לזהות את מין העשב. ועדיף לעשות את זה כשהוא עוד ממש קטנטן - כי השם עשב שוטה עלול להטעות, חלק מהעשבים הנובטים בגינה יצמח לשיחים ועצים ענקיים. לכן עדיף לעקור עשב פולש כשהוא עוד צעיר, משיכה קטנה וזהו.


מה הבעיה? שסימני הזיהוי הכי בולטים בצמחים הם הפרחים והפירות, ולכן במגדיר תמיד תראו צילום של הפרח. אבל אני לא רוצה לחכות עד שיתפתחו פרחים לפני שאני מסלק צמח כמו לנטנה ססגונית, למשל, כי אז הוא כבר יהיה מושרש כהוגן. ובטח שאני לא רוצה שצמח פולש יחנוט פרי ויפיץ זרעים בגינה. במינים מסויימים צמח בודד יכול לפזר בגינה עשרות אלפי זרעים בעונה אחת!


ומצד שני אני לא רוצה לעקור ולכסח את כל עשבי הבר בלי חשבון, כי בינהם יש רבים מועילים ויפים מאוד. קו המחשבה הוא שאם הצמח לא מזיק אז הוא מועיל. מגוון זה טוב - כבר אמרנו.


צמח צעיר של לנטנה ססגונית
צמח צעיר של לנטנה ססגונית. יגדל לשיח בגובה 2 מטר

מגדיר צמחי בר

המסקנה היא שדרוש לי מגדיר המתמקד במראה של העשב הצעיר כפי שהוא נראה בגינה בימים או השבועות הראשונים לאחר הנביטה. מכיוון שלא הכרתי כזה מין מגדיר אז הכנתי לי אחד שכזה. ועכשיו אני משתף אותו אתכם, בחינם ללא תשלום.


איך להשתמש במגדיר?

בעמוד הראשי של המגדיר יש רשימה של כל הצמחים עם שם ותמונה של הצמח הצעיר כפי שהוא נראה בגינה בתחילת חייו. לחיצה על התמונה או על ״קרא עוד״ תיקח אתכם לדף הצמח. בתוך כל דף-צמח בנוסף לתיאור קצר של הצמח הוספתי המלצה גננית איך לנהוג איתו באזורים השונים בגינה. יש גם אפשרות לסנן את הרשימה לפי תגים (חד-שנתי, רב-שנתי, מין-פולש..)





התנהלות עם עשבי-בר לפי אזור בגינה

בעצם אני מחלק את הגינה לשני סוגים שונים של אזורים, מבחינת אופי הגינון: אזורים עם גינון אינטנסיבי ואזורים עם גינון אקסטנסיבי. החלוקה היא לא שחור ולבן, אלא רמת האינטנסיביות בגינון הולכת ופוחתת ככל שמתרחקים מהבית אל פאתי הגינה:

  • גינון אינטנסיבי: גינון המבוסס על תוספת השקיה. ערוגות פרחים, שיחיות ומדשאות בד״כ יהיו בגינון אינטנסיבי. בהתאם לתוספת המים יש בו יותר צימוח ונביטה ולכן מצריך גם יותר תחזוקה. באזורים האינטנסיבים צמחי הבר יכולים בקלות להשתלט על צמחי התרבות, לכן באזורים הללו נאלץ להקפיד יותר על אילו מינים של צמחי בר רצוי וניתן לשלב בערוגה.


  • גינון אקסטנסיבי: אזורים בגינה ללא תוספת השקיה מעבר למי הגשמים. בשטחים האקסטנסיבים ישרדו בעיקר צמחי בר וצמחים פליטי תרבות פולשניים. רוב צמחי התרבות לא ישרדו ללא השקיה כלל. זה לא אומר שאי אפשר או לא צריך לגנן באזורים האקסטנסיבים, אלא שהגינון הוא שונה. כאן הטבע מולך ונרצה להפריע לו כמה שפחות. ככל שנתערב פחות כך יהיה שם קסום יותר עם השנים. השטח ימצא את האיזון שלו, כל צמח יפרח בעיתו, חיות בר יעשו שם את ביתם וציפורים יקננו בצמחיה. אם נחליט להתערב זה יהיה בעיקר כדי להחזיר את האיזון הטבעי שכבר הופר בעת ההקמה, למשל אם חדרו צמחים פולשים שתלטנים, או כדי להרחיק מינים קוצניים אגרסיבים.


ישנו גם מצב ביניים שהוא גינון סמי-אקסטנסיבי: גינון המבוסס על תוספת השקיה צנועה. נקרא גם גינון יובשני (Xeriscaping). מבוסס על צמחיה עמידת יובש כמו סוקולנטים, צמחייה מדברית וצמחי בר.  


לסיכום

כאשר אתם עובדים בגינה ופוגשים עשב חדש שאתם לא מכירים, חפשו אותו במגדיר לפי התמונות. לחיצה על התמונה תעביר אתכם לדף הצמח שבו יש המלצה גננית כיצד לנהוג עם הצמח באזורי הגינה השונים.


שימו לב שהרשימה עדיין לא שלמה ומתעדכנת עם הזמן, גם מבחינת המינים וגם מבחינת התמונות. אוסיף צילומים של הפרחים והפירות בגלריה שבדפי הפרחים בהמשך העונה. רציתי לפרסם כבר עכשיו ולא להמתין לעשבי הקיץ כדי שאפשר יהיה לעבוד עם המגדיר כבר בעונה הזו עם עשבי החורף.


אם אהבתם אתם מוזמנים להפיץ הלאה ברשתות.



בהצלחה.

גננו ותהנו.

bottom of page